Vlada koja želi neovisne i stručne institucije ne komunicira s njima preko medija

Odluka Vlade da dokumente umjesto Povjerenstvu za sukob interesa dostavi medijima je štetna i neprihvatljiva. Pojašnjenje Vlade da se to učinilo kako se ne bi poticala praksa po kojoj bi se „prije svakog putovanja Povjerenstvu morali podnostti izvještaj” je također štetno, a i netočno: Povjerenstvo traži podatke samo o putovanjima kod kojih se pojavljuju sporni detalji.

Nesporno je da dužnosnici smiju i trebaju putovati na skupove gdje će susretati druge političare, no ako postoji i najmanja sumnja da je taj put financiran iz neprihvatljivih izvora u interesu je upravo dužnosnika da se ta sumnja otkloni čim prije. I upravo to je temeljna zadaća Povjerenstva: pomoć dužnosnicima da uklone svaku sumnju o motivima svoga djelovanja.

Na žalost, od svog osnivanja Povjerenstvo je bilo shvaćeno više kao oruđe za političku borbu, umjesto tijelo koje pomaže podizanju etičkih normi u hrvatskoj politici. U proteklih 15 godina bilo je tu prijetnji braniteljima, osporavanja stručnosti i dobronamjernosti, pa i negiranja odluka i mišljenja sa samih vrhova vlasti. Ova Vlada je imala sjajnu priliku unaprijediti rad Povjerenstva, počevši od unapređivanja Zakona o sprečavanju sukoba interesa na temelju iskustva pa do oživotvorenja načela koja promiče taj zakon u praksi i to na najvišoj razini vlasti u Hrvatskoj.

Međutim, umjesto toga se krenulo u izmjene tako da se nacrtu za koji se nije znalo niti tko ga je napravio zaobišlo sve sugestije temeljene na iskustvu Povjerenstva, ali se zato pokušalo ukinuti cijeli niz odredbi koje su ključne za Zakon o sprečavanju sukoba interesa. Prema prijedlogu Vlade dužnosnicima više ne bi bilo izričito zabranjeno primati darove ili zahtijevati korist radi obavljanja dužnosti, utjecati na ugovore o javnoj nabavi ili koristiti povlaštene informacije o djelovanju državnih tijela radi osobnog probitka, ili probitka s njima povezane osobe. Također im ne bi bilo eksplicitno zabranjeno ni korištenje povlaštenih informacija o djelovanju državnih tijela, bilo je predviđeno i ukidanje zabrane da se za vrijeme obnašanja dužnosti uz dužnosničku plaću prima i naknadu za obnašanje neke druge javne dužnosti, bila je izbačena zabrana članstva u upravnim tijelima i nadzornim odborimaa privatnih tvrtki, i, kao šlag na tortu, izričita zabrana tvrtkama u vlasništvu obitelji dužnosnika da posluju s državnim tijelom u kojem državni dužnosnik obnaša vlast. Povjerenstvo se pokušalo svesti isključivo na kontrolora imovinskih kartica, što bez problema može obavljati i Porezna uprava. Srećom, ovaj prijedlog nije zasad ušao u proceduru, no sudeći po ponašanju Vlade ne znači da i neće.

Apsolutno je licemjerno tvrditi da Povjerenstvo najavom obraćanja međunarodnim institucijama dovodi u pitanje neovisnost i stručnost drugih tijela u RH – to čine oni koji ga omalovažavaju, pokušavaju mu smanjiti ovlasti i bagateliziraju njegove odluke. O ovakvom ponašanju Vlade će ORaH kao članica Europske zelene stranke informirati sve institucije Europske unije, počevši od Europskog parlamenta pa do povjerenice Europske komisije za demokraciju.